English

Waarom gebruik je wasbaar maandverband? Omwille van het milieu en de natuurlijke materialen.

Tante Rosa menstruatiecupMinder afval en minder irritaties omdat je natuurlijke materialen gebruikt. Dat blijken de belangrijkste redenen waarom jullie zo houden van wasbaar maandverband en menstruatiecups. Dat leiden we af uit de resultaten van onze recente enquête waaraan jullie massaal (meer dan 300 antwoorden) deelnamen.

Dat jullie allemaal positief zouden staan tegenover onze wasbare producten, hadden we wel verwacht. De enkelingen die aangaven niet te houden van wasbaar maandverband en menstruatiecups wezen in de eerste plaats op het feit dat ze het zelf vies vinden, of dat hun partner het vies vindt, of omdat het gebruik ervan op het werk niet zo eenvoudig is. Daar tegenover staan tal van voordelen: meer dan 85% van de deelnemers wees op de milieuaspecten, en bijna 2 op drie verwees naar het gebruik van natuurlijke materialen. Ook de besparing en de jeuk/irritaties die wegwerp veroorzaken (vooral als je lang menstrueert), scoorden goed. En inderdaad: wasbaar maandverband heeft ook leukere printjes dan wegwerp.

Opvallend is ook dat vier deelnemers op tien na het gebruik van wasbare luiers voor de kinderen tot de vaststelling gekomen zijn dat wasbaar voor zichzelf niet meer dan logisch is. Eén op drie geeft aan dat wasbaar gewoon ook makkelijker is.

 

Veel voordelen aan de cup…

Jullie gebruiken massaal de cup: twee op drie doet dat nu al, nog eens 9% overweegt de overstap. Als voordelen wezen jullie, naast milieu, natuurlijke materialen en prijs ook op het feit dat je dan tenminste niet altijd moet zorgen dat je tampons in huis hebt, en dat het properder is een cup uit te spoelen dan een tampon weg te gooien. In enkele individuele commentaren werd er ook op gewezen dat er met een cup minder lekken zijn en dat je een cup minder snel ‘vol’ is dan een tampon. Daardoor moet je er minder mee bezig zijn. Al gaf één deelneemster wel aan dat ze door de cup soms vergeet dat ze aan het menstrueren is… Op lichte dagen geeft een cup ook niet hetzelfde ‘droge gevoel’ als een tampon. En o ja, jullie weten ook dat een menstruatiecup minder slecht riekt dan een tampon met zijn chemische absorptiemiddelen. 44% van de deelnemers aan het onderzoek gebruiken de cup minder dan een jaar, maar bijna 20% doet dit al langer dan drie jaar. Met 47% van de stemmen is de Meluna duidelijk jullie favoriet, gevolgd door de Ladycup (31%) en de Divacup (18%). En hoewel we de Super Jennie pas kort geleden in België introduceerden, kent ook die al een aantal enthousiaste fans.

 

…maar soms onpraktisch

Acht procent van de deelnemers aan ons onderzoek probeerde het, maar is er helaas weer mee opgehouden. De cup te veel voelen zitten was de hoofdoorzaak om er mee te stoppen (60%), naast pijn bij het inbrengen en verwijderen (48%) en lekken (44%). Een op vijf vond de cup ook lastig om gebruiken op het werk. Wie de cup nog niet probeerde, voelt zich vooral geremd door de vrees om iets in te brengen (46%) en de twijfel of het wel zal lukken (32%). Slechte ervaringen met tampons stralen ook af op het imago van de cup, zo blijkt.

 

De favorieten !

Bij wasbaar maandverband peilden we naar jullie favoriete materialen. Katoen scoort daar met 63% het hoogst, voor bamboe (32%). Microvezel (3,5%) en hennep (1,75%) kunnen duidelijk minder bekoren. Overigens is het gebruik van natuurlijke materialen jullie hoofdreden voor het gebruik van wasbaar maandverband, samen met het voorkomen van afval. Een kwart onder jullie was het met ons eens dat de geur van wegwerp misselijk makend is. Vijf procent gebruikt wasbaar maandverband ook dagelijks voor urineverlies. In een individuele reactie hekelde iemand ook “de blauwe vloeistoffen en het hele imago van de wegwerppubliciteit.” Ook wij vragen ons al jaren af waarom ze in de reclame ‘blauw bloed’ gebruiken.

Als favoriet merk van maandverband scoort Imse Vimse het hoogste (46%), voor MaM (32%), Charlie Banana (17%) en Mullymuksut. Het Indische Ecofemme (dat hoog op onze eigen voorkeurslijst staat omwille van hun achterliggende goede doel) heeft duidelijk nog wat meer naamsbekendheid nodig, net als ons nieuwste merk, Bummis.

We vroegen ons ook af hoe jullie wasbaar maandverband en cups hadden leren kennen. Nogal vaak kwam dat via een vriendin (23%), maar ook via tv, krant en de radio (27%) raakten jullie hiermee vertrouwd. En uiteraard vonden we het ook fijn dat aardig wat deelnemers via een van onze cupparty’s de producten leerden kennen.

 

 

Leave your comment
*
Only registered users can leave comments.