English

Ja, de consument maakt het verschil!

enquĂȘte duurzaamheidWie wasbare producten kiest, trekt duurzaamheid ook door in de rest van haar levensstijl. Dat blijkt uit de resultaten van een enquête die Tante Rosa en Klein Spook onlangs organiseerden. Ruim 150 mensen namen aan deze enquête deel. Een grote meerderheid is ervan overtuigd dat ons consumptiegedrag mee de toekomst van de planeet bepaalt. Corona heeft de deelnemers aan het onderzoek nog meer doen nadenken over duurzaamheid. Anderzijds zorgen de stijgende prijzen er wel voor een aantal mensen minder gaan kopen, of meer op de prijs letten dan op duurzaamheid. We vatten de resultaten voor jou samen.

Wasbaar? Omdat het duurzamer is.

We vinden het bij Tante Rosa en Klein Spook altijd interessant om de vinger aan de pols te houden. Toen we elf jaar geleden startten met onze webshops merkten we dat onze klanten vooral omwille van milieuaspecten voor wasbare luiers en menstruatieproducten kozen. Dat blijkt nog steeds het geval: meer dan drie kwart (77%) van de deelnemers aan onze enquête kiezen wasbaar omwille van de duurzaamheid. Ex aequo op de tweede plaats (met elk 9%) komen de afwezigheid van schadelijke stoffen en de natuurlijke materialen waaruit de producten gemaakt zijn. Vijf procent geeft aan dat de lagere prijs doorslaggevend was. Bij de antwoordoptie ‘andere redenen’ werd er ook nog op gewezen dat wasbare producten prettiger en natuurlijker aanvoelen en minder irriteren.

waarom wasbaar Liefst 99% trekt duurzaamheid ook door in haar hele consumptiegedrag, door te consuminderen, of vooral tweedehands te kopen (75%), energiezuinig te wonen (73%), vooral de fiets of openbaar vervoer te gebruiken (73%), vegetarisch, seizoensgebonden en lokaal te eten (71%) of verpakkingsvrij te kopen (43%). Uit de commentaren blijkt dat jullie ook niet verlegen zitten om de boodschap over duurzaamheid in de vriendenkring te verspreiden en mee te geven in de opvoeding van kinderen.

Wie bepaalt de toekomst van de planeet? Wij!

Minder vrolijk werden we van het antwoord op de vraag “Ben je eerder positief of negatief over de toekomst van onze planeet?” want daar gaf meer dan één op zes (62%) aan overwegend negatief te zijn, tegen 38% overwegend positief. De helft van de deelnemers zegt de laatste twee jaar negatiever geworden te zijn over de toekomst van de planeet. Bij 43% is de mening gelijk gebleven, zeven procent ziet de zaken net positiever in.

De laatste tijd horen we vaak op radio en tv mensen zeggen dat de consument niet zelf het verschil kan maken: de klimaatproblematiek moet maar door de overheid opgelost worden. Daar zijn jullie het duidelijk niet mee eens: een overtuigende 84% van de deelnemers zegt dat de consument wel degelijk zelf het verschil kan maken. Bijna een kwart (24%) is de laatste tijd zelfs positiever geworden over de impact die we zelf hebben met ons eigen gedrag. Eén op vijf is wel negatiever geworden over wat ons eigen consumptiegedrag bijdraagt. Maar de consument kan het niet alleen: 91% onder jullie denkt dat overheid, producenten en consumenten samen de klimaatverandering moeten tegenhouden.

heeft corona je mening over duurzaamheid veranderdHeeft Corona een invloed gehad op ons streven naar duurzaamheid, vroegen we ons ook af. 14% van de respondenten is duurzamer beginnen leven omwille van Corona, terwijl 4% van de deelnemers minder duurzaam geworden zijn. Maar de overgrote meerderheid (82%) heeft zijn mening niet veranderd. De stijgende prijzen blijken een groter effect te hebben dan Corona: één op drie (33%) zegt nu minder te kopen en 22% houdt bij aankopen nu eerder rekening met prijs dan met hoe eco of bio iets is. Iets minder dan de helft (45%) zegt dat de stijgende prijzen geen invloed hebben op hun bestedingspatroon. Een aantal deelnemers laat ons ook weten dat ze meer vergelijken dan vroeger en ook proberen om nog minder te verspillen. We lezen ook dat het oneerlijk zou zijn om de lokale handelaars of duurzame winkels in de steek te laten, en spijtig genoeg ook dat nogal wat mensen zich steeds meer aankopen moeten ontzeggen. 

We kregen in de enquête aardig wat interessante tips over nieuwe producten die we in ons gamma zouden moeten opnemen. En we hebben geluisterd: zo hebben we sinds kort meer producten voor de was in ons aanbod, zoals de wasstrips van Brauzz en heel wat producten van Seepje.

Leave your comment
*
Only registered users can leave comments.