Nederlands

Klein Spook stopt eind dit jaar

stopzetting klein spookNa ruim elf jaar zetten we op 1 december een punt achter Klein Spook. Doordat veel mensen – volledig begrijpelijk – meer op prijs dan op duurzaamheid kopen, dekt de teruglopende omzet niet langer onze kosten. Met onze site rond wasbare menstruatieproducten Tante Rosa gaan we wel door.

We startten in mei 2011 met Klein Spook omdat we zelf zo enthousiast waren over wasbare luiers dat we iedereen de boodschap mee wilden geven dat wasbaar luieren je ecologische voetafdruk vermindert. We zijn dan ook trots dat we veel gezinnen met raad en daad hielpen, en samen met hen de afvalberg met enkele duizenden ton verkleind hebben.

Het begin van Corona zorgde voor een bloei van duurzaamheid, maar de forse stijging van de prijs van basisbehoeften als gas, elektriciteit en voedsel beïnvloeden nu het koopgedrag. Hoewel duurzaam kopen op langere termijn goedkoper uitkomt, kiezen consumenten voor wat ze nu kunnen betalen. Dat heeft een impact op alle winkels die duurzame producten verkopen. We begrijpen die reflex maar al te goed. Voor Klein Spook betekent dit helaas een terugval met meer dan 20% in onze omzet, waardoor het voor ons niet langer mogelijk is voltijds voor Klein Spook te werken.

Tot 1 december gaan we nog door met Klein Spook. Een aantal populaire producten blijven we nog aankopen en verkopen. De andere merken in ons gamma bouwen we langzaam af. sommige vind je nu al aan korting in onze outlet. Doe daar dus zeker je voordeel mee.

Om blijvend ons steentje bij te dragen voor een wereld met minder afval, gaan we wel door met Tante Rosa, onze site voor wasbare menstruatieproducten: inlegkruisjes, maandverband, menstruatiecups en vooral ook menstruatieslips. In die laatste categorie breidden we ons aanbod recent nog uit met de prachtige slips van miokoo. Tante Rosa baten we straks uit in bijberoep, naast een vaste job.

Het doet veel pijn om met Klein Spook te stoppen, daar gaan we niet flauw over doen. Maar evengoed zijn we trots dat we al die tijd meegeholpen hebben aan het bekender maken van wasbare alternatieven voor wegwerp. Wasbare luiers zijn nu minder exotisch dan toen wij ze zestien jaar geleden voor onze kinderen gebruikten. De honderden infosessies die we samen met onze consulenten gaven, hebben daar zeker toe bijgedragen. Die pluim steken we (mee) op onze hoed. We zijn er ook trots op dat we in die elf jaar altijd trouw gebleven zijn aan onze principes.

Een welgemeende ‘dank je’ aan iedereen die de afgelopen elf jaar mee aan dit verhaal schreef: onze consulenten, onze leveranciers en natuurlijk onze fijne klanten.

Plaats uw commentaar
*
Alleen geregistreerde gebruikers kunnen reacties plaatsen.