Nederlands
RSS

Blog

Ja, de consument maakt het verschil!

enquête duurzaamheidWie wasbare producten kiest, trekt duurzaamheid ook door in de rest van haar levensstijl. Dat blijkt uit de resultaten van een enquête die Tante Rosa en Klein Spook onlangs organiseerden. Ruim 150 mensen namen aan deze enquête deel. Een grote meerderheid is ervan overtuigd dat ons consumptiegedrag mee de toekomst van de planeet bepaalt. Corona heeft de deelnemers aan het onderzoek nog meer doen nadenken over duurzaamheid. Anderzijds zorgen de stijgende prijzen er wel voor een aantal mensen minder gaan kopen, of meer op de prijs letten dan op duurzaamheid. We vatten de resultaten voor jou samen.

Wasbaar? Omdat het duurzamer is.

We vinden het bij Tante Rosa en Klein Spook altijd interessant om de vinger aan de pols te houden. Toen we elf jaar geleden startten met onze webshops merkten we dat onze klanten vooral omwille van milieuaspecten voor wasbare luiers en menstruatieproducten kozen. Dat blijkt nog steeds het geval: meer dan drie kwart (77%) van de deelnemers aan onze enquête kiezen wasbaar omwille van de duurzaamheid. Ex aequo op de tweede plaats (met elk 9%) komen de afwezigheid van schadelijke stoffen en de natuurlijke materialen waaruit de producten gemaakt zijn. Vijf procent geeft aan dat de lagere prijs doorslaggevend was. Bij de antwoordoptie ‘andere redenen’ werd er ook nog op gewezen dat wasbare producten prettiger en natuurlijker aanvoelen en minder irriteren.

waarom wasbaar Liefst 99% trekt duurzaamheid ook door in haar hele consumptiegedrag, door te consuminderen, of vooral tweedehands te kopen (75%), energiezuinig te wonen (73%), vooral de fiets of openbaar vervoer te gebruiken (73%), vegetarisch, seizoensgebonden en lokaal te eten (71%) of verpakkingsvrij te kopen (43%). Uit de commentaren blijkt dat jullie ook niet verlegen zitten om de boodschap over duurzaamheid in de vriendenkring te verspreiden en mee te geven in de opvoeding van kinderen.

Wie bepaalt de toekomst van de planeet? Wij!

Minder vrolijk werden we van het antwoord op de vraag “Ben je eerder positief of negatief over de toekomst van onze planeet?” want daar gaf meer dan één op zes (62%) aan overwegend negatief te zijn, tegen 38% overwegend positief. De helft van de deelnemers zegt de laatste twee jaar negatiever geworden te zijn over de toekomst van de planeet. Bij 43% is de mening gelijk gebleven, zeven procent ziet de zaken net positiever in.

De laatste tijd horen we vaak op radio en tv mensen zeggen dat de consument niet zelf het verschil kan maken: de klimaatproblematiek moet maar door de overheid opgelost worden. Daar zijn jullie het duidelijk niet mee eens: een overtuigende 84% van de deelnemers zegt dat de consument wel degelijk zelf het verschil kan maken. Bijna een kwart (24%) is de laatste tijd zelfs positiever geworden over de impact die we zelf hebben met ons eigen gedrag. Eén op vijf is wel negatiever geworden over wat ons eigen consumptiegedrag bijdraagt. Maar de consument kan het niet alleen: 91% onder jullie denkt dat overheid, producenten en consumenten samen de klimaatverandering moeten tegenhouden.

heeft corona je mening over duurzaamheid veranderdHeeft Corona een invloed gehad op ons streven naar duurzaamheid, vroegen we ons ook af. 14% van de respondenten is duurzamer beginnen leven omwille van Corona, terwijl 4% van de deelnemers minder duurzaam geworden zijn. Maar de overgrote meerderheid (82%) heeft zijn mening niet veranderd. De stijgende prijzen blijken een groter effect te hebben dan Corona: één op drie (33%) zegt nu minder te kopen en 22% houdt bij aankopen nu eerder rekening met prijs dan met hoe eco of bio iets is. Iets minder dan de helft (45%) zegt dat de stijgende prijzen geen invloed hebben op hun bestedingspatroon. Een aantal deelnemers laat ons ook weten dat ze meer vergelijken dan vroeger en ook proberen om nog minder te verspillen. We lezen ook dat het oneerlijk zou zijn om de lokale handelaars of duurzame winkels in de steek te laten, en spijtig genoeg ook dat nogal wat mensen zich steeds meer aankopen moeten ontzeggen. 

We kregen in de enquête aardig wat interessante tips over nieuwe producten die we in ons gamma zouden moeten opnemen. En we hebben geluisterd: zo hebben we sinds kort meer producten voor de was in ons aanbod, zoals de wasstrips van Brauzz en heel wat producten van Seepje.

Gent aan Zee

Gent aan Zee is een klimaatfestival georganiseerd door Stad Gent. Het vindt nu zondag 8 mei plaats op de Bijlokesite in Gent. De naam is geweldig. Het verwijst naar wat er gebeurt als de klimaatverandering aanhoudt. Dan is Gent een stad aan zee. Iets om bij stil te staan. Maar Gent aan Zee wil dat op een positieve en vrolijke manier doen met een festivalachtige beurs. Tante Rosa zal er samen met Klein Spook een standje hebben. Je kan er eens kijken naar de menstruatieonderbroeken en een menstruatiecup of wasbaar maandverband kopen. Wil je een bepaald product zeker zien, laat het ons op voorhand weten, dan nemen we het mee. We geven ook twee infosessies over wasbaar maandverband, menstruatiecups en menstruatieondergoed. Inschrijven kan hier. Daarnaast geven we ook twee sessies over wasbare luiers

En oh ja, neem zeker je overschot aan stoffen of papieren zakken mee. We verzamelen ze op de beurs. Hergebruik gegarandeerd

Heel veel zonneproducten in huis

Jullie houden van de zonnecrème van Naïf. Vroeger niet, toen had de babycrème een witte waas en een niet zo goede reputatie. Daarna heeft Naïf heel veel ingezet op zijn zonneproducten en dat zullen we geweten hebben. Ze hebben hun gamma de voorbije jaren enorm verbeterd en dit jaar ook nog eens uitgebreid verbreed. Met crèmes en lotions, voor baby's en volwassenen, met en zonder parfum, in factor 30 en 50 en dat allemaal in verschillende groottes van tubes. En wat zijn ze populair. Niet alleen in onze webshop. Ook bij ons thuis (en op vakantie). 

Onze populairste menstruatiecup is...

We verkopen heel bewust 4 merken menstruatiecups. We hebben er al tientallen uitgetest. Echt waar, we willen weten waarover we praten. En we zijn er heilig van overtuigd dat we met deze 4 merken bijna elk meisje of elke vrouw kunnen helpen. De meeste vrouwen zijn goed met een LadyCup L of een Super Jennie S. De LadyCup raden we aan bij vrouwen met normale of stevige bekkenbodemspieren en Super Jennie is ideaal voor vrouwen met eerder zwakke bekkenbodemspieren. Lukt dat niet? Dan hebben we de zeer ronde Merula, onder andere handig bij een lage baarmoedermond. En voor de jonge meisjes die nog niet zwanger waren raden we zonder gêne de iets goedkopere MeLuna aan.

Twijfel je welke model iets voor jou is? Lees dan eerst dit artikel en stuur me daarna een mailtje met het antwoord op de vragen.

Wat waren nu de populairste modellen in onze webshop het voorbije jaar?

1. LadyCup
2. Super Jennie
3. MeLuna Classic
4. Merula
5. MeLuna Sport
6. MeLuna Soft
7. MeLuna Soft Shorty
8. MeLuna Classic Shorty
9. MeLuna Sport Shorty
Ontdek de shampoobars en zeep van Wondr

Wondr is een jong Belgisch bedrijf dat shampoobars en zepen maakt. Ze hebben ondertussen een vrij uitgebreid gamma. Ze komen steeds met nieuwe producten. En wij dus ook. Naast de shampoo barsshower barsshaving bars en facewash, zijn er nu ook accessoires en - extra leuk - cadeauverpakkingen. Ideaal om een lekker geurend, lokaal, duurzaam én  afvalvrij cadeau te geven. Oh ja, en bekijk zeker ook eens de magnetisch bar houder om de vaste zepen slim aan je douchescherm te hangen.

Duurzaamheid en consumptie

Wie vult onze enquête in over consumptiegedrag sinds corona en de stijgende prijzen? Heeft dat effect op je kijk op duurzaamheid? We zijn benieuwd naar jullie antwoorden. 

Corona, stijgende prijzen... Heeft alles wat we de laatste tijd meemaken je consumptiegedrag veranderd? Koop je nu duurzamer? Of net niet. We willen graag jullie mening horen over duurzame consumptie, en zetten daarom een enquête klaar. Ze invullen duurt maar 3 minuten. De resultaten krijg je in onze volgende nieuwsbrief.

De link naar de enquête: https://nl.surveymonkey.com/r/Z7GKL6R

Eén keer per maand: koopzaterdag

Openspookdag Klein Spook Tante Rosa

We doen iets nieuws!  We starten met koopzaterdagen. Eén keer per maand gooien we onze deuren open en kan je gewoon - zonder afspraak - iets komen kopen, voelen of bekijken.


We zijn en blijven in eerste instantie een webshop, maar als je snel een rol inlegvlies wil kopen of als je de verschillende soorten menstruatieonderbroeken eens wil zien, kan dat nu. Je kan het combineren met een dagje Gent (mooie stad, trouwens). Voor een volledige start met wasbare luiers, raden we nog steeds onze luierinfosessies aan. Dan kunnen we je nog uitgebreider een volledige uitleg geven. Nu de coronamaatregelen het toelaten, organiseren we er weer steeds meer. Zie verder in deze nieuwsbrief.


Onze eerstvolgende openspookdag is op zaterdag 26 maart. Welkom tussen 10 en 16 uur, hier bij ons, Parklaan 80 in Gent, vlakbij het Sint-Pietersstation.

Volgende koopzaterdagen zijn, telkens van 10 tot 16 uur:

  • zaterdag 26 maart
  • zaterdag 30 april
  • zaterdag 28 mei
  • zaterdag 25 juni (let op: niet in juli)
  • zaterdag 27 augustus
Tienerpakketje: die allereerste maandverbanden

tienerpakket wasbaar maandverbandHet is spannend, die eerste keer ongesteld worden. De meeste meisjes weten dat het komt, maar hebben vragen over de praktische kant van zaken. Om alvast een deel van die stress weg te nemen lanceren we een tienerpakket wasbaar maandverband voor jonge meisjes. Drie inlegkruisjes, drie maandverbanden, een menstruatieslip en een handig zakje om die spulletjes in mee te nemen. Ideaal om die eerste maandstonden mee te coveren. Afhankelijk van de hevigheid en de duur van de maandstonden en de persoonlijke voorkeuren kunnen de meisjes later nog extra maandverbanden bijbestellen. 

Eerste hulp bij menstruatie

We geloven in de wasbare tienerpakketjes. Veel jonge meisjes zijn ecologisch ingesteld. Op school en thuis krijgen ze mee dat ze afval moeten beperken en dat staat haaks op het gebruik van tampons of wegwerpmaandverband. Zelf merken we dat ook aan onze dochter van 12 jaar en haar vriendinnen. En we horen het ook van onze jonge klanten.

Naast ecologisch verantwoord zijn wasbaar maandverband en inlegkruisjes ook veel beter voor de huid. Veel vrouwen hebben last van jeuk en irritatie door de wegwerpverbanden. Wasbaar maandverband en inlegkruisjes zijn gemaakt van natuurlijke materialen zoals biokatoen. En ze bevatten geen chemische stoffen die voor de absorptie moeten zorgen. Daardoor irriteren ze niet.

Waarom Black Friday een zwarte dag is voor de planeet

geen black friday tante rosaHet gaat niet de goede kant uit met onze planeet. Dat weet je als klant van Klein Spook en Tante Rosa. Een beter milieu is wellicht ook voor jou de hoofdreden om wasbare luiers of menstruatieproducten te gebruiken. Consuminderen is een goede manier om onze ecologische voetafdruk te beperken. Een kortingenfestival als Black Friday, dat alleen maar wil aanzetten om meer te consumeren is dus niet aan jou besteed. Daar zijn we blij om, want ook wij houden niet van Black Friday.

Heel eerlijk: soms kriebelt het om wél mee te doen aan deze commerciële feestdag. Zeker wanneer we van collega’s horen dat ze in een Black Friday weekend evenveel omzet draaien als anders in een halve maand. Want ook wij moeten onze voorraad verkopen om je zo goed mogelijk te kunnen bedienen. Om verder te kunnen investeren in informeren en adviseren.

Toen we tien jaar geleden met Klein Spook startten, wilden we vooral zoveel mogelijk mensen kennis laten maken met wasbare alternatieven voor wegwerp. De webshop was eigenlijk bijzaak. Al tien jaar houden we vast aan een aantal principes. We proberen ook in onze werking zo duurzaam mogelijk te zijn. Door vooral Europese producten te verkopen. Door voorrang te geven aan initiatieven die ook een sociale insteek hebben. Door verpakkingen te hergebruiken. Door je te stimuleren om een afhaalpunt te kiezen in plaats van thuis te laten leveren. Maar bovenal door producten aan te bieden die duurzaam zijn, die je jarenlang kan gebruiken.

De kortingdwang van solden of Black Friday staan haaks op het principe van duurzaamheid. Black Friday is kopen om te kopen, niet omdat je iets nodig hebt. We zijn daarom blij dat ook jij niet meedoet aan Black Friday. We zijn blij dat ook een steeds groter deel van onze collega’s ook beslist om niet mee te doen. Laat al die nieuwsbrieven en promo’s maar passeren. Doe lekker niets. Klinkt goed he? Mee de planeet helpen redden door lekker niets te doen. Succes!

Op de agenda: infosessies

cupparty tante rosaWe moeten het jullie niet vertellen, het voorbije anderhalve jaar verliep het sociale leven vooral online. Ook onze infosessies. Maar het ziet er naar uit dat we ook weer live sessies kunnen geven. Dat vinden we hier geweldig! Niets zo fijn als onze menstruatiecups, maandverbanden en menstruatieslips in het echt te kunnen tonen. Onze consulenten graven in hun agenda's en beginnen volop sessie in te plannen. Hou zeker onze kalender in de gaten. En wie een cupparty wil geven, dat kan ook!

Nadenken over menstruatie-armoede

menstruatiearmoedeOnlangs was het Wereld Menstruatiedag. Op deze dag werd wereldwijd aandacht gegeven aan menstruatieschaamte en -armoede. Hoewel maandstonden heel normaal en gezond zijn, heerst er nog steeds een taboe op en heeft 1 op de 8 meisjes/vrouwen in Vlaanderen soms niet genoeg geld heeft om menstruatieproducten te kopen. Wij moeten met zijn allen in de eerste plaats die schaamte aanpakken. Door eerlijk en open te praten over menstruatie en het zo uit de taboesfeer krijgen. Daarnaast zijn we ervan overtuigd dat de menstruatiecup voor veel mensen in armoede een oplossing zou kunnen zijn. Met één cup ben je geholpen. Je kan ze discreet en volledig hygiënisch in bijna alle omstandigheden gebruiken. De Vrouwenraad doet fantastisch werk in de aanpak van menstruatie-armoede. Eén van de peilers in die aanpak is de switch naar meer duurzame producten. En dan zijn er ook lokale initiatieven die we graag steunen, zoals Samen tegen Menstruatiearmoede in Dendermonde. Zij verdelen menstruatieproducten, ook herbruikbare. Dus als je nog een menstruatiecup, wasbaar maandverband of een menstruatieslip hebt die je niet gebruikt, bezorg het aan ons. Wij geven het met plezier door aan het goede doel.

Imse voor de vrouwen, Vimse voor de kindjes

Imse maandverbandImse Vimse is aan een verjongingskuur bezig. Ze zijn van naam veranderd.

Imse is er nu speciaal voor onze typische Tante Rosa-producten, de wasbare maandverbanden, cleansing pads en tampons.

Vimse is dan weer eerder Klein Spook, met de oefenbroekjes en zwemluiers. Hun gamma evolueert met nieuwe, frisse, mooie printjes. De nadruk op eco, bio en fair blijft. Het kan bijna niet, maar we zijn nu nog meer fan dan we al waren.

Menstruatieondergoed, wat is dat juist?

Wat is menstruatieondergoedHeel populair momenteel zijn de menstruatieslips. Terecht! Maar hoe zit dat nu eigenlijk, hoe werkt dat? Heel simpel, het zijn onderbroeken die ook absorberen. Je kan ze dragen tijdens je maandstonden of voor de opvang van witverlies of urineverlies. Er zit in de onderbroek een absorberende laag (of meerdere) verwerkt en meestal ook een waterdichte, ademende laag in PUL die het vocht tegenhoudt zonder te verstikken. Ideaal op warme dagen onder een rokje, of tijdens het sporten. Hier lees je er alles over. Wij verkopen menstruatieondergoed van EvaWear, La Renarde en Cheeky Mama. Voor ieder wat, dus.

Foto: Nimsa Photograpy

Zin in een engagement voor een beter klimaat?

Klimaat ContactHeel veel sympathie voor KlimaatContact. Deze organisatie wil mensen stimuleren om voor een klimaatvriendelijke samenleving te gaan. Ze zoeken daarvoor nog klimaatcoaches. Misschien iets voor jou? Je bent begaan met het klimaat en wil je engageren? Tijdens een driedaagse training krijg je een stevige basis over onze methodiek, klimaatpsychologie en het klimaatgesprek. Hierna ga je aan de slag als klimaatcoach! Je begeleidt een groep in een 6-delige workshopreeks en verkent samen met hen hoe ze hun voetafdruk kunnen verkleinen en hierover het gesprek met anderen kunnen aangaan.  
Schrijf je in via klimaatcontact.be/klimaatcoach voor de trainingen dit voorjaar in Antwerpen, Gent, Leuven en Brugge
Kriebelt het maar heb je nog vragen? Schrijf je gratis in op digitale infosessie over de training op maandag 29 maart van 20u tot 21u. via klimaatcontact.be/webinar
Meer info vind je op www.klimaatcontact.be. Specifieke vragen? Mail naar info@klimaatcontact.be!

Billies Box, heerlijk zacht en goedkoper dan wegwerp

wasbare billendoekjes BilliesBoxWaar je meteen al een groot verschil mee kan maken, zijn wasbare billendoekjes. Je kan er 250 euro of meer mee besparen, want drie jaar lang het gebruik van billendoekjes kost al gauw 300 euro aan natte doekjes. Bovendien is het beter voor het milieu. Het vermindert de afvalberg. En de doekjes moeten ook niet telkens opnieuw geproduceerd worden. Ten slotte zijn ze beter voor baby’s huidje. Veel kindjes reageren allergisch op de parfum in natte doekjes. Hoe werkt het? Heel eenvoudig: je gebruikt wasbare doekjes die wat vochtig zijn en waarmee je de billetjes van je baby afkuist. De vuile doekjes bewaar je bij de vuile luiers of in een aparte waszak of emmertje tot je wast. En daarna gebruik je ze opnieuw. BilliesBox heeft zeer zachte doekjes die je droog bewaart in een doosje en nat maakt met een spray. Zeer handig allemaal. En de doekjes kan je natuurlijk ook gebruiken voor plakkerige handen of gezichtjes.